Ad Banner


Frida Kahlo vervolg

Door het ongeluk dat haar bekken brak, kon ze geen voldragen kinderen baren

Frida kreeg twee miskramen waarvan ze ‘verslag’ deed op o.a. het schilderij Henry Ford Hospitaal (1932) - waarop we Frida na een miskraam in bed zien liggen in een plas bloed, omringd door voorwerpen als een slak (symbool van traagheid), een mannelijke foetus en een paarse orchidee, geschenk van Rivera. Op de achtergrond zien we de skyline van Detroit, de industriestad die Rivera aanbad en zij verachtte. Met rode draden, levensaders, is ze met de voorwerpen verbonden.

Conservator Annemiek Rens: : ‘Als onderwerp was ze zelf altijd het dichtste bij en haar eigen model. Bovendien was kunst een manier om haar pijn te uiten op het doek.’

Zij is zonder twijfel een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars ter wereld, lezen we op de site www.drentsmuseum.nl Vervolgens wordt gewezen op haar roerige leven en bijzondere levensstijl, de vele operaties, de altijd aanwezige pijn in haar ‘gebroken lichaam’ en de invloed die dit alles heeft gehad op haar kunstwerken - vooral haar zelfportretten. Als sleutelstuk in Kahlo's werk noemt conservator Annemiek Rens: 'De gebroken Zuil' (1944) waarop zij zichzelf naakt afbeeldt in een van haar korsetten en een kapotte zuil als ruggengraat. Het doet bijna fysiek pijn om ernaar te kijken. Helaas kwam aan Frida’s lichamelijk leed geen eind: in 1953 moest haar onderbeen geamputeerd worden. Ze kreeg een prothese met vetersluiting, dat vanuit Museo Frida Kahlo is meegereisd naar Assen.

Na al die lof was het voor FemArt een schok om de kop in Dagblad Trouw (09.11.2021) te lezen: ‘In Assen leer je niets over de kunst van Frida Kahlo: het is een misselijkmakende documentatie van haar lijdensweg’

Recensent Joke de Wolf vergelijkt de tentoonstelling in het Drents Museum met de eerdere tentoonstelling in het Cobra Museum in Amstelveen (28.05 - 26.09.2021). Daarin hing de Gelman collectie met naast het werk van Frida Kahlo, ook werk van Mexicaanse Modernisten waaronder Diego Rivera. Op die manier konden haar politieke standpunten en haar Mexicaanse wortels goed worden belicht. Trouw noteerde bij die tentoonstelling: ‘Frida Kahlo past helemaal in onze tijd want allerlei actuele thema’s zijn in haar leven en persoon vertegenwoordigd. Vanzelfsprekend is ze een boegbeeld voor de vrouwenzaak. Maar ook de lhbtiq+-beweging kan zich hartstochtelijk identificeren met de biseksuele Kahlo. Met haar inheems-Mexicaanse wortels is ze het toonbeeld van antikolonialisme en culturele diversiteit’.

FemArt: het is begrijpelijk dat de tentoonstelling in het Drents Museum vanuit een ander concept moest worden gemaakt dan die in het Cobra Museum. Immers, in tijd volgden ze elkaar op. Zullen we zeggen dat ze samen het hele verhaal vertellen?

KOMT ALLEN NU DE MUSEA NOG OPEN ZIJN

Drentsmuseum.nl

NOG TWEE AANRADERS:

.ARTEMISIA.VROUW & MACHT Rijksmuseum Twenthe t/m 25.01.2022

.PAULA REGO Kunstmuseum Den Haag t/m 20.03.2021

Kahlo met aap
Frida Kahlo, Zelfportret met Aap, 1945,olieverf op doek, 40,6 x 30,5 cm, Albright- Knox Art Galery, Buffelo, New Yotk, tijdelijk in Drents Museum, Assen ©Beeld Drents Museum

MEER MEXICO?

Ga ook naar het Volkenkundig Museum in Leiden voor prachtige objecten van de Azteken. Zowel Kahlo als Rivera zijn geïnspireerd door de Meso Amerikaanse culturen. Ze lieten zelfs een model van een Azteekse tempel bouwen op de binnenplaats van hun huis: het Blauwe Huis in Coyoacán, Mexico-Stad, nu Museo Frida Kahlo.

MEER FRIDA?

In de Abdijkerk van het Drents Museum kunnen bezoekers de korte film Meet Frida bekijken.Bij de tentoonstelling behoort een boek: Viva la Frida! - Life and art of Frida Kahlo (WBOOKS, 2021). Het werpt nieuw licht op Kahlo's wereld en de manier waarop cultuur, politiek, gender, handicap en nationale identiteit haar leven, haar stijl en haar taboedoorbrekende kunst hebben beïnvloed.

Lezing Viva La Frida

Donderdags & zondags om 12.30 uur & 14.00 uur; vrijdags om 14.00 uur & 15.30 uur Iedereen kent Frida. Tenminste het beeld van de vrouw met vrolijk opgestoken haar en de monobrauw. Maar wie gaat er werkelijk schuil achter dit beeld?

Frida Kahlo, Zelfportret met doornen-halsband, 1940, 63,5 x 49,5 cm, olieverf op doek, Harry Ransom Humanities Research Center Art Collection, Austin, The University of Texas; courtesy of www.fridakahlo.org

Nota bene!! In verband met Corona kan het programma gewijzigd zijn. Zie voor info www.drentsmuseum.nl