FemArtMailbox

 

November 2017:

'Ik heb jullie website zitten bekijken. Erg mooi en goed uitgevoerd. Aantrekkelijk om te lezen, goede teksten (heb me opgegeven voor de FemArtNieuwsbrief).'

Alma Post, schrijfster



26 mei 2017:

‘In de kunst zeker......maar op vele andere terreinen zijn vrouwen zo goed omdat ze onafhankelijker denken dan mannen (met ook een verbeelding die eigenzinnig is). Dat denk ik. Waarom dat zo is, weet ik niet’ aldus Rudi Fuchs.‘Mannen willen graag bij een groep horen. Daarom gaan ze op andere clubgenoten letten. Ook willen ze graag geprezen worden. Dat is hun zwakte.

Hun onafhankelijkheid brengt vrouwen (als ze verder goed zijn) bij zeer verrassende en soms onvoorstelbare voorstellingen. Dat komt omdat vrouwen kennelijk beter alleen kunnen zijn: alleen bij hun eigen gedachten – en daar heel vrij zijn.’ 
Rudi Fuchs

........................................................................................

Hieronder reacties op de bovenstaande door Rudi Fuchs geplaatste opmerking.

November 2017:

Ach ja, Rudi….  Een sterke onafhankelijke vrouw, denkend en creatief, is geen zeldzaamheid. Ze heeft zichzelf moeten vormen en het voorrecht moeten hebben om een plek voor zichzelf te kunnen hebben. Of maken. Ze heeft strijd moeten leveren, strijd die haar alleen maar krachtiger maakt. Ik moet toch altijd glimlachen om de uitspraak van God nadat zij Adam had geschapen. Ze zei: “dat kan ik beter”.

Willemien Ruygrok, directeur Adviesbureau Europa

November 2017:

Op zich is de uitspraak van Fuchs over vrouwen zeer positief, dus daar ben ik blij mee.Toch schuilt er natuurlijk gevaar in dit soort uitspraken, omdat het de verschillen tussen mannen en vrouwen benadrukt; daar is op zich niets verkeerds aan, maar dit soort onderscheid kan ook verzanden in flauwe stereotyperingen die ongelijke machtsverhoudingen tussen mannen vrouwen juist in stand houden!! En het zou fijn zijn om werk van kunstenaars - die toevallig vrouwen zijn - te beoordelen op de artistieke kwaliteit en niet op een aspect van hun gender. 

Dus gewoon 'de kunstenaar' ipv 'mevrouw' of 'meneer'- de kunstenaar.
Maruja Bobo Remijn, dramadocent/regisseur

November 2017:

Ik vind Rudi Fuchs nogal kort door de bocht. Een beetje generaliserend. Er zijn ook veel onafhankelijke mannelijke kunstenaars die oorspronkelijke ideeën hebben ( Christo, Andy Warhol, Ai Wei Wei ). Maar omdat vrouwelijke kunstenaars nog steeds ( helaas ) in de minderheid zijn, springen ze er meer uit. Louise Bourgeois met De Spin (1999) bijvoorbeeld. Prachtig indrukwekkend. Ik zag De Spin jaren terug in het Guggenheim museum Bilbao  buitenstaan op het water, ook in het Haags Gemeentemuseum destijds op het water. Dat viel zo op. Je kreeg metéén de associatie met een reuze Moeder Spin - die alle mannetjes op eet. Het kunstwerk draagt dan ook de naam: Maman. Een statement. Geweldig. Louise B., toen 88 jaar.

Mooi dat kunst dat met je doet. Je fantasie in gang zetten.

Ik denk dat Fuchs bij het zien van het werk van een vrouwelijke kunstenaar te subjectief is. Kunst is kunst of het nou van een vrouw is of van een man, vind ik.

Loes van Toorn,journalist en oud-programmamaker (redacteur NPS programma  'Een Leven Lang')


November 2017:

Wat men ook zegt over vrouwen en mannen, het blijft generaliseren. Er zijn zowel vrouwen als mannen die graag geprezen worden, zowel vrouwen als mannen die graag bij een groep horen. Wellicht zijn mannen competitiever dan vrouwen, vooral in een groep, hetgeen zowel positief als negatief is. Dat vrouwen, vrouwelijke kunstenaars, soms 'onvoorstelbare' (positief bedoeld, neem ik aan) kunst maken komt door hun inzet, hun eigenzinnigheid, hun talent, hun bevlogenheid, én hun onafhankelijkheid. Zij schromen niet om te maken wat ze willen en 'moeten' maken.
Ga zo door, vrouwen!

Joke Elbers, theaterwetenschapper


November 2017:

'Mijn eerste indruk is dat hij zich een beetje verontschuldigt dat hij er nu pas achter komt dat er ook vrouwen zijn die mooie dingen kunnen maken. En dat probeert hij dan te verklaren (en zich te verontschuldigen) door wat algemeenheden over mannen en vrouwen los te laten. Interessant om in de tekst de ‘mannen' en ‘vrouwen' een keer om te wisselen, dan zie je dat het naar believen beide kanten op gelezen kan worden. Zo opvallend vind ik die uitspraak dus niet. Ik denk dat dat komt omdat het over vrouwen (en mannen) als groep gaat, niet over individuen. Want natuurlijk zijn er vrouwelijke kunstenaars (of kunstenaressen?) die prachtige dingen maken!'    

Steven de Clercq, oud-directeur Universiteitsmuseum Utrecht

November 2017:

'Ik ben het ten dele met Rudi Fuchs eens. Vrouwen kunnen het zich (nu nog) meer dan mannen veroorloven om iets onzinnigs te doen, iets uit te proberen. Ze voelen zich minder snel voor gek staan. Dat is het recht van de zwakkere partij in de maatschappij.

Of vrouwen los daarvan creatiever zijn? Tot 'onvoorstelbare' voorstellingen kunnen komen? Misschien lijkt dat zo, doordat de uitingen van vrouwen in een traditionele mannenmaatschappij eerder als 'onvoorstelbaar' worden gezien. Ik denk bij het schrijven van een roman ook wel eens nee, dat kan ik niet opschrijven, ik voel het wel zo, maar het staat te ver af van wat 'we' gewend zijn. Na al die eeuwen vol beelden ontsproten aan het mannenbrein, valt er nog een wereld vol eigenzinnige ideeën te winnen voor vrouwen.'

Alma Post, schrijfster

 

September 2017:

'Ja, allemaal waar, en leuk dat Rudy 'ons' daarom prijst. Maar ondertussen hebben die mannen het met hun mannennetwerken wel slim bekeken: Zij hebben nog steeds de macht op alle materiële en immateriële gebieden.'

Liesbeth Brandt Corstius, ex-directeur Museum Arnhem

 

September 2017:

Stel dat Rudi Fuchs gelijk heeft en dat vrouwen onafhankelijker denken dan mannen en dat zeker in de kunst,  hoe verklaart hij dan dat op de ArtZuid beeldententoonstelling onder zijn  curatorschap op één na alleen maar werken van mannen te zien zijn. De enige beeldende  kunstenares die we zien bij zijn tentoonstelling  is Esther Tielemans. Let hij toch niet te veel op zijn eigen clubgenoten?

Freda Dröes, ex-directeur FemArtMuseum

 

September 2017:

'Dat vrouwen zo goed autonoom kunnen werken is m.i. mede voortgekomen uit het feit dat zij wel moeten omdat het mannenbolwerk zo gesloten is gebleven. Maar vrouwen zijn inmiddels in de meerderheid op kunstacademies en worden daar ook opgeleid om onafhankelijk te denken en te creëren. Zij vinden hun eerste podium vaak in galeries waar hun werk weer wordt ontdekt door scoutende curatoren. En .. gelukkig dringen inmiddels ook veel vrouwen door tot de directies van kunstmusea* en zien we steeds meer vrouwen in tentoonstellingen, solo of in een 50/50 verhouding. Neemt niet weg dat alertheid geboden is om te reageren wanneer blijkt dat deze voorzichtige verbetering weer stagneert. Aandacht voor kunst door vrouwen blijft nodig zolang we verbaasd zijn over woorden als die van Rudi Fuchs.'
A. van Dorp, kunsthistorica

 

* Overzicht vrouwelijke museumdirecteuren >>